16.4.2011

Tehtävä 3c

Tehtävä 3C: Lähdekoodi ja muita salaisuuksia  

Oppilaat Sami, Iiris ja Aslak ohjelmoivat ryhmätyönä tietokonepelin. Pelistä kehittyi hyvä ja se menestyi harrastelijoille suunnatussa pelinkehityskilpailussa. Sami haluaa julkaista pelin lähdekoodin niin, että kuka tahansa voi muokata sitä esimerkiksi Linuxilla ja Macilla toimivaksi. Iiris ja Aslak miettivät onko lähdekoodin tekijänoikeus siirtynyt koululle ja keneltä pitäisi kysyä lupa lähdekoodin julkaisuun. He kysyivät kansliasta, jossa arveltiin että pelin lähdekoodia ei voi julkaista, koska lähdekoodi tulee pitää salassa. Siirtyykö tekijänoikeus automaattisesti koululle, jos oppilas tekee tekijänoikeudella suojatun teoksen koulutyössä? Miten tilanne muuttuisi, jos ohjelman tekemiseen olisi osallistunut myös opettaja omalla luovalla panoksellaan? Voiko alaikäisellä ylipäätään olla tekijänoikeutta? Oppilaat ovat kuulleet, että GPL-lisenssi voi olla hyvä tapa lisensoida lähdekoodi, mutta haluaisivat lisätietoa GPL-lisenssistä. Mitkä ovat GPL-lisenssin perusajatuksen pääpiirteet?

 
Vastauksia ja pohdintoja kysymyksiin:

TekijäL 40b § sisältää tietokoneohjelmia ja tietokantoja koskevan erityissäännöksen, jonka mukaan jos tietokoneohjelma ja siihen välittömästi liittyvä teos on luotu täytettäessä työsuhteesta johtuvia työtehtäviä, tekijänoikeus tietokoneohjelmaan ja teokseen siirtyy työnantajalle. Sama koskee vastaavasti myös virkasuhteessa luotua tietokoneohjelmaa ja siihen välittömästi liittyvää teosta. Näitä säännöksiä ei kuitenkaan voida soveltaa opiskelijoihin, ellei opiskelija poikkeuksellisesti ole työ- tai virkasuhteessa kouluun.

Tekijänoikeudellisesti suojattujen tuotteiden käytöstä voidaan aina sopia. Jollei sopimusta ole, noudatetaan tekijänoikeuslain säännöksiä, jotka ovat siis toissijaisia sopimuksiin nähden. Siispä tietokoneohjelman valmistaneilla opiskelijoilla on tekijänoikeus työhönsä TekijäL 1 §:n mukaisesti. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että he eivät ole mitään sopimusta allekirjoittanet.

Jos opettajan osuus on ollut siinä määrin luova ja omaperäinen, että se on todettavissa valmiissa tuotteessa, on myös opettajan panos tekijänoikeudellisesti suojattu. Tällöin tietokoneohjelma rinnastuu TekijäL 6 §:ssä tarkoitettuihin yhteisteoksiin. Tekijänoikeus yhteisteokseen kuuluu sen tekijöille yhteisesti. Jos opettajan osuus on lähinnä pedagoginen ja neuvova, tekijänoikeuden on katsottava syntyneen yksin opiskelijalle. Oppilailla on iästä riippumatta tekijänoikeus itse tekemäänsä aineistoon.
  
GPL on vapaiden ohjelmistojen julkaisemiseen tarkoitettu lisenssi, joka antaa kenelle tahansa oikeuden käyttää, kopioida, muuttaa ja jakaa edelleen ohjelmia ja niiden lähdekoodia. Lisäksi lisenssi takaa, että nämä vapaudet säilyvät myös GPL-koodiin pohjautuvissa muunnelluissa teoksissa. Mikäli GPL-ohjelmaa tai sen muunnelmaa levitetään edelleen, lähdekoodi on julkaistava samalla lisenssillä eikä ohjelman käytölle tai levitykselle saa asettaa lisärajoituksia. Tekijän näkökulmasta GPL:n käyttö koodia julkaistaessa on usein mielekästä etenkin siksi, että tällöin muiden julkaisemat parannellut versiot palautuvat alkuperäisenkin tekijän hyödynnettäviksi.


Lähteet:

1 kommentti:

©Opettaja kirjoitti...

Hei Antti!

Vastauksestasi löytyi oikein mukavasti hakemiamme asioita. On tosiaan hyvä ymmärtää, että tekijänoikeus ei siirry ilman sopimusta - joka tosin voi olla esim. suullinen, mitään tiettyä muotovaatimustahan ei ole, joten mainitsemaasi allekirjoitusta ei pätevään oikeuden siirtymiseen edellytetä.

Opettaja taas on työsuhteessa kouluun (kuntaan), joten jos hänen työnsäkin ohjelman luomisessa on riittänyt tekijänoikeuden syntymiseen, onko mielestäsi hänen oikeutensa siirtynyt työnantajalle?

GPL-lisenssin ideaan olet selvästi tutustunut hyvin.